Mobilavtal för företag: Den kompletta guiden i 2022 💼

Skriven måndag 13. december 2021 | Beräknat lästid: 12 minuter | Innehåller sponsrade länkar


Vad är en företagsavtal?

En företagsavtal är en mobilavtal som är anpassad för företag. I stället för att mobilavtalen är anpassad till att fungera för vanliga konsumenter, inkluderar företagsavtal oftast lite andra funktioner, såsom kösystem, väntmusik och lösningar för intern kommunikation.

Företagsavtal innebär också att företagen får en fast prenumeration på telefoni till sina anställda, som innebär fria samtal inom företaget samt möjligheten att ta med jobbet hem. Flexibilitet för företag har aldrig varit viktigare än i 2022, där det ställs stora krav.

Den växande utvecklingen och digitaliceringen av företagen har gjord att det finns et stort behov för bättre och smartare telefonsystem. Visste du at varje förlorade samtal är en förlorad potenciell kund?

Tips! Förlora aldrig en kund igen med smarta kösystem och fallback. Kundens nummer sparas direkt i din inkorg, så att du kan ringa tillbaka. Få et oförpliktigande erbjudande redan nu »

Skillnaden mellan privatavtal och företagsavtal

Varje dag spenderar den genomsnittliga svensken en halvannan timme på sin telefon, och 85% av svenskarna har sin egen telefon. Oavsett om man pratar eller sms:ar till vänner, eller bläddrar i sociala medier som Facebook och Twitter, så lägger man mycket tid på sina mobiltelefoner.

Privatavtaler är anpassade för att fungera till privatpersoner och konsumenters dagliga användning. För privatpersoner och konsumenter är det viktigt att ha tillgång till friståande samtal, samt rimliga mängder datatrafik och billiga priser för att få internet i mobilen.

Företagsavtaler är anpassade för att skapa tillväxt för företaget, så att man enklare kan komma i kontakt med sina kunder, hantera inkommande och utgåande samtaler, placera kunderna i kö och samtidigt ha möjligheten att ta med jobbet hem.

Det finns många fördelar för företagen när de väljer företagsavtal i stället för privatavtal. Vad för fördelar gäller till exempel detta?

  • Fria samtal inom företaget, samt möjligheten till att ringa kunder över hela världen.
  • Et dynamisk telefonnummer som kunderna kommer ihåg, eventuellt också geoanpassad, så att man ökar upplockningsraten betraktligt.
  • Erbjuda kunden att ringa företaget, själv utanför öppningstid. Företaget kan registrera kunden i systemet och återkoppla dagen därpå.
  • Fast och förutbestämda kostnader, begränsad till förvalda abonnemang.
  • Sentralbord och växelsystem, som sorterar inringare till korrekt avdelning.
  • Automatisk inspelning av samtal, vilket är et krav i många branscher, såsom finansiella bolag och hos fastighetsmäklare.

Vilka fördelar har mobiltelefoner i dag?

Mobiltelefoner är idag vardagsgods, och de flesta män och kvinnor förstår inte längre hur man levde utan mobiltelefon i gamla dagar. En mobiltelefon är mer än en förbindelse för samtal: det är ett globalt verktyg för att samla in och presentera information på bara några sekunder. Mobiltelefoni förändrar mycket för företag. Det ger stora fördelar, såsom kontakt med kunder inom och utanför öppningstid, samt registrering av kunden och möjlighet till återkoppling nästa dag, vilket gör att man inte förlorar kunder.

Vilken operatör borde jag välja till mitt företag?

Mobiloperatörerna som finns på marknaden för företag har satsat på mycket olika områden, något som gör marknaden bredare och dina möjligheter större. Vi rekommenderar därför att du jämför olika mobilavtal för att hitta den bästa mobilavtalen till ditt företag. Det bästa valet för dig passar kanske inte någon annan.

Om du till exempel bara är interesserad av inkommande anrop, räcker det oftast med et mindre paket utan inkluderade minuter eller datatrafik. Om du väljer kontantkort, är det viktigt att du fyller upp det ständigt och passar på att ringa några samtal i månaden, så det inte bliver spärrad på grund utav inaktivitet.

Om du behöver en mer komplicerad lösning, såsom kösystem, väntmusik, möjlighet att delegera samtalet vidare samt styrning av öppningstider och visningsnummer, rekommenderar vi at du kollar in en virtuell telefonlösning. Det gör det enklare att hålla överblick över hela företaget, så att du kan styra ditt företag med bästa möjliga förutsättningar.

Tips! Behöver du en lösning med visningsnummer till flera stader/länder och till flera anställda på en gång, eller räcker det med ett enda SIM-kort? Då behöver du kanske inte en komplex softphone, utan bara några SIM-kort tillsammans med en Jablocom Essence. Hämta ditt erbjudande »

Hur fungerar en företagsavtal på mobiltelefoni?

För att koppla dig till ett företagsavtal på bästa sätt skickar du helt enkelt in en oförpliktigande förfrågan på vår hemsida. Mobiloperatörerna kommer att kontakta dig for att hitta bästa lösning till ditt företag, och genomföra en omfattande behovsanalys som sörjer för att du får allt du behöver inkluderat i din nya mobilavtal.

När du tecknar en företagsavtal får du frågan om du vill behålla ditt telefonnummer, eller koppla et nytt nummer till avtalen. En fördel är att det nya numret kommer tillhöra företaget i all framtid, så att du senare kan ta det med dig til ny operatör. Du kan behålla ditt existerande nummer, och då vill mobilbolaget avsluta din nuvarande prenumeration åt dig, helt automatiskt.

Om du redan har bestämt dig för operatör, kan du klicka på en av våra partners i listan nedanför och genomföra beställningen själv. Vi rekommenderar dock att du jämför abonnemang i våran tjänst, så att du får en bättre pris, och samtidigt låter professionella fixa ditt nya abonnemang åt dig. Då sparar du tid och pengar.

Tänk på! Om du porterar ut ditt nuvarande mobilnummer, overlåter du detta til företaget. Om företaget går i konkurs kan du risikera att förlora ditt nummer. Få et oförpliktigande erbjudande »

Datatrafik och Data Rollover

Datakvaliteten är en viktig egenskap för företag som vill använda mobildata på sin telefon. Utan datatrafik av bra kvalitet kommer användaren hindras från att surfa på webben, strömma musik och videoklipp eller att använda andra typer av tjänster som kräver en internetuppkoppling. Tänk dig att du jobbar som chaufför för et paketombud, men inte hittar addressen på grund utav dålig täckning. Chanslöst, eller hur?

Sverige är ett av länderna med bäst kvalitet på datatrafiken. Hela 77% av Sverige befolkning har tillgång till den grundläggande mobila datatrafiken (GSM/2G). Det snabba 3G-nätet täcker vidare hela 98% av befolkningen, till och med över 2G, medans 4G når ut till 87%. Operatörerna jobbar nu med att rulla ut 5G över hela Sverige, något som blir en stor innovation för den mobila hastigheten. Först till kvarn för 5G är Stockholm, Göteborg och Malmö, som estimeras till att ha 5G utrullat redan i mitten av 2022.

Om vi jämför den genomsnittliga nedladdningshastigheten i Sverige med andra länder, placerar Sverige sig högt på tredje plats med hela 17,5 MB/s, endast överträffat av Japan (34.2MB/s) och Nederländerna (27.9 MB/s). Trots detta kan kvaliteten på datatrafiken ha lokala variationer. Det är inte alla städer som har bästa kvalitet, något som gör att glesbygden kan få svaga hastigheter och en lågare kvalitetsupplevelse.

Data Rollover betyder att du kan ta med din oanvändade datamängd till nästa månad. Om du har 10 GB inkluderat i din mobilavtal, och bara använder 2 GB i december, kommer du att få med 8 GB till januari (totalt 18 GB surfpott). Det finns olika regler hos dom olika mobiloperatörerna för hur länge man kan spara sin rollover. I dom flesta fallen kan man ta med sig upp till sin inkluderade mängd. I detta exempel betyder det att du max kommer ha 20 GB tillgänglig (10 inkluderat och 10 rollover).

Nätverkskvalitet på svenska marknaden

Som vi skrev i det förra avsnittet, har Sverige en av världens ledande mobilnätverk. Den tiden där man använde mobilen bara till SMS och samtal är förbi. De flesta använder mobilen till att surfa på Intenret, skicka e-post, ta bilder, spela spel och använda appar, såsom kollektivbiljetter och matbeställning. Denna ökande förbrukning kräver att nätverkskvaliteten är stark, något som har skapat en snabb utveckling i signalkvaliteten.

När du tecknar en mobilavtal, är det viktigt att du tar reda på vilken nätverksleverantör som levererar signalerna. Olika operatörer har egna praksiser. Några har sina egna nätverk, medans andra hyr signaler från etablerade aktörer, såsom Telia och Telenor. Det finns en del operatörer som inte har egna nät, utan bara hyr signaler från dessa aktörer.

Dessa nätverk finns tillgänglig på den svenska marknaden:

  • Telia äger sitt eget mobilnätverk, och är en av Sveriges mest använda mobilnät. Stödjer GSM, 4G och 5G. Telias 3G-nät delas med Tele2, men kommer stängas i 2022.
  • Tele2 har inget eget mobilnät, men driver nätverken i samarbete med andra aktörer. GSM, 4G och 5G drivs i samarbete med Telenor, som är deras närmaste samarbetspartner.
  • Telenor driver eget 3G-nät i samarbete med 3 (3GIS AB). 4G och 5G kommer levereras i samarbete med Tele2.
  • Tre har två 3G-nät, baserat på 2000MHz och 900MHz. Tre har också licens till att bygga eget 5G-nätverk, något som är under fullt arbete i 2022.

Hur fungerar en softphone?

När du tänker på en telefon, tänker du förmogligen på en fysisk enhet där du ringer samtal. Mycket har förändrats, och mobiler kan i dag vara mycket mera än en fysisk mobiltelefon. VoIP (Voice over Internet Protocol) är ett exempel, och gör det möjligt för användare att kommunicera via Internet i stället för fysiska telefonlinjer. VoIP har förändrats genom åren, och används i dag genom programvara som ersätter den traditionella internetlinjen. Denna typ av programvara kalles softphones. Sådana softphones kan installeras på datorer eller mobila enheter, något som gör de tmöjligt att ringa över hela världen, oavsett fysisk tillvaro.

Softphones är mycket enkla att installera och använda, och används ofta av callcenters eller andra fretag som hanterar stora mängder med inn- och utgåande trafik. De flesta mobiloperatörer erbjuder softphones till sina prenumeranter. Om du vill ha största möjliga flexibilitet till ditt företag, rekommenderar vi att du kollar upp detta. Be om en offert från våra operatörer i dag, så får du bästa möjliga vägledning - helt utan kostnad. Softphones kan ha olika nummervarianter, och gör det möjligt att routa en samtal genom t.ex ett Göteborg-nummer, som ökar chansen för att kunden i Göteborg svarar.

Rekommenderade operatörer till företag

  • Hallon. Enkla företagsabonnemang utan bindningstid och uppsägningstid (!).
  • ChiliMobil. Enkla mobilabonnemang med allt inklusive.
  • Vimla. Flexibla surfpotter och smarta val för småföretagare.
  • Telenor Sverige. Premium kvalitet för företagare i alla klasser.

Tips! Kommer du ringa många säljsamtal och behöver full koll over potenciella kunder? Då rekommenderar vi att du kollar in Nextcom , et helintegrerat CRM-system från våra vänner i Norge med oändliga möjligheter till företag i alla storleker. Få et oförpliktigande erbjudande »

Sammanfattning

I detalj är det inte mycket som skiljer mobilavtalen på den svenska marknaden, men det finns några faktorer som är viktiga att räkna in. Till företaget rekommenderar vi helt enkelt att du tänker genom några enkla poäng och skapar dig en kravspecifikation. Det gör det mycket enklare. När du har gjort detta, rekommenderar vi starkt att du jämför olika mobilavtal, så att du kan hitta avtalen som passar precis för ditt företag.

När du fyller ut vårat formulär, kommer operatörerna att kontakta dig direkt, så att du kan få några tips och tankar till hur du bygger den perfekta lösningen. Varken mer eller mindre.